signs

دلنوشته ها

مخملباف
نویسنده : mohammadreza fahmizee - ساعت ٢:٢٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/٥/٢٩
 

خوشبختی

دیشب داشتم فیلم سکس و فلسفه مخملباف را می دیدم.داستان درباره معلم رقصی بود که در سالروز تولد 40 سالگی اش با هر 4 دوست دخترش(که البته هیچکدام هم نمی دانند دیگری وجود دارد)همزمان در سالن رقصش قرار می گذارد.

او دلیل این کارش را افزایش لحظات خوش یا عمر مفیدش می دانست تا درسالروز 40 سالگی اش به 40 ساعت برسد و ازاینرو با کورنومتری(که در بخشهای فلاش بک فیلم که به مرورخاطرات او با دخترها می پردازد در دستش است)به محاسبه این لحظات و دقایق می پرداخت.

صرف نظر ازضعفهایی که فیلم داشت برای من این پرسش بوجود آمد که آیا لحظات خوش و مفید بودن فقط از طریق عشق ممکن است؟و آیا به رابطه ای که منجر به درد و رنج طرف مقابل شود می توان نام عشق نهاد؟ و آیا در اینصورت می توان احساس خوشبختی یا مفید بودن کرد؟واقعأ خوشبختی چیست؟

خوشحال می شوم نظردهید فکر می کنم  بحث جالب و مفیدی بشود.

 


 
 
جایگاه ایران
نویسنده : mohammadreza fahmizee - ساعت ۱٠:۱٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٦/٥/٢۸
 

جایگاه ایران

امروز روزنامه دنیای اقتصاد خبری چاپ کرده بود که درباره آخرین رده بندی دانشگاههای دنیا بر اساس وبو متریک بود.معیارهای این رده بندی عبارتند از:تعداد مراجعات به پایگاههای اطلاع رسانی دانشگاهها،تعداد صفحات پایگاه اینترنتی دانشگاه،حجم فایلهای پی دی اف،ورد و پاور پوینت قابل دسترس،تعداد مقالات منتشره در 10 سال گذشته،تعداد ارجاعات این مقاله ها،تعداد بینندگان وب سایت دانشگاه وتعداد لینکهای خارجی پایگاه اینتر نتی.

بر اساس این گزارش ایران در این رده بندی نه تنها هیچ جایگاهی بین 1000 دانشگاه اول دنیا ندارد بلکه حتی در آسیا نیزجزء100 دانشگاه برتر نیست.نخستین دانشگاه ایرانی در این رده بندی، دانشگاه تهران است که دررده 1373 قرار دارد.

فکر می کنم خبر خود به اندازه کافی گویا هست.


 
 
امردادگان نماد جاودانگی
نویسنده : mohammadreza fahmizee - ساعت ۱٢:٠۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/٥/٩
 

 

امردادگان، نماد جاودانگی

ایرانیان باستان بر پایه آموزه های  آشو زرتشت پیامبر بزرگ خود اهمیت و ارزش زیادی برای شادی قائل بودند.در نوشته های پهلوی آمده است:«او(خداوند)به یاری آسمان شادی را آفرید.»بنابراین جشنها و عیدها همواره جزیی از آداب و آیین‌های آنها بوده و بر عکس سوگ و ماتم جایگاهی در این سرزمین نداشته است.بر این اساس ایرانیان 3 دسته جشن‌های مختلف را در طول سال برگزار می‌کردند:ماهیانه،سالانه ومتفرقه که در این میان برخی از جشن‌هایی که در تابستان برگزار می‌شده بود عبارتند از:الف)گاهان بار دوم(میدیوشم)11 تا 15 تیر ب)گاهان بار سوم(پتیه شهیم)26 تا 30شهریور پ) تیرگان (10 تیر)که با اسطوره آرش کمانگیر و جشن آبریزان همراه است. ت)امردادگان (7 امرداد) ث)«می خواره»در سرزمین سغد و ورارود که ابوریحان بیرونی از آن یاد می‌کند و آن را برابر با هجدهم مرداد یا«اشنا خندا»ی سغدی می‌دانند. ج) شهریورگان(4 شهریور).در گاهشماری 30 روزه زرتشتیان هفتمین روز این ماه«امرداد»نام داشت و جشن امردادگان در این روز برگزار می‌شد.اما در حال حاضر و مطابق تقویم هجری خورشیدی این تاریخ به سوم مرداد تغییر یافته است.نام مرداد در اوستا بصورت اَمرتات (amertat) و در پهلوی به صورت آمرداد (amordad)  بوده و به مرور زمان در اثر تحولات زبانی به شکل امروزی آن درآمده است. اما واژه امرتات از سه بخش تشکیل شده است: ا (پیشوند نفی) مر (از ریشه مصدری mar به معنی مرگ) تات (کاملی ،‌سالمی و رسایی) که مجموعاً معنی:‌ نامرایی و جاودانگی را می‌رساند . بنابراین اگر الف را از ابتدای آن برداریم (و به صورت مرداد بنویسیم) معنی آن به نیستی و مرگ تغییر می‌کند. اما نگارش  مرداد به شکل امرداد در زبان و ادبیات فارسی سابقه‌ای ندارد حتی در شاهنامه هم به صورت مرداد نوشته شده است و چون شاهنامه مرجع زبان فارسی است پس تغییر این واژه به امرداد نیاز نیست. به علاوه تمام نویسندگان متون پهلوی و ادبیات فارسی معنای کلمه مرداد را همچنان بی‌مرگی و نمردنی دانسته‌اند. البته این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که تحولات واژه‌ها در طول زمان تنها خاص مرداد نیست بلکه برای تمام 11 ماه دیگر سال هم این اتفاق افتاده است . هئوروتات (خرداد) و امرتات (مرداد) امشاسپندان کمال و دوام در جهان مینوی و نگهبانان آب و گیاه در جهان خاکی هستند که همواره کنار هم جای دارند. این جشن متعلق به امشاسپند امرتات نماینده آخرین مرتبه کمال و مظهر دیر زیستی و بی‌مرگی است.امشاسپندان به معنای پاکان بی‌مرگ یا مقدسان بی‌مرگ،‌مجموعه برترین صفات اهورا مزدا هستند.در کتاب آثار الباقیه ابوریحان بیرونی آمده است:«مرداد ماه روز هفتم آن مرداد روز است و آن روز را به واسطه  اتفاق افتادن دو اسم با هم جشن می گرفتند.»نام امرتات در اوستا،بویژه گاتها صفتی است برای اهورامزدا یعنی مظهر زوال ناپذیری و پایندگی آفریدگار اما در جهان خاکی نگهبانی و سرپرستی گیاه و رستنی‌ها با وی می‌باشد.از اینرو این جشن غالباً در فضای باز برگزار می‌شد.نیاکان ما در چنین روزی به کنار چشمه سارها و باغ‌ها و مزارع سبز و خرم و دلنشین می‌رفته‌اند و پس از نیایش به درگاه اهورامزدا با شادی و سرور در هوای صاف و در دامن طبیعت این جشن را برگزار می‌کردند.شوربختانه از جزئیات دیگر این جشن اطلاعات بیشتری در دست نیست.